Wednesday, October 24, 2007

Hasil dari kajian kami sepanjang di kota tinggi.
Sepanjang di kota tinggi,beberapa objektif kami telah tercaoai dan berikut kami sertakan hasil kajian kami:-

1. Sebanyak 70% dari dari sebahagian penduduk yang kami telah temubual memberi respondan yang mengatakan pembangunan di sekitar Kota Tinggi kembali berjalan dengan pesat. Ini terbukti dengan pembinaan dan pembaikan kembali jalan-jalan kampong, pembaikan bangunan-bangunan yang telah mengalami kerosakan serta pembinaan Famili Mart yang baru sahaja dibuka. Ini menunjukkan bahawa walaupun banjir telah melanda kawasan-kawasan di sekitar Kota Tinggi, pembangunan masih lagi berjalan seperti biasa dan kebajikan penduduk sekitarnya tidak terabai. 25% dari penduduk di sekitar Bandar Kota Tinggi tidak bersetuju. Ini mungkin juga kerana mereka tidak tergolong dalam orang yang mendapat manfaat dari pembangunan yang diterima sebagai contoh penduduk-penduduk di kawasan yang agak terpencil. 5% lagi penduduk tidak pasti samada pembangunan di sekitar Kota Tinggi kembali berjalan dengan pesat ataupun tidak.

2. 100% respondan kami juga bersetuju bahawa pihak kerajaan telah melakukan banyak perkara dalam membangunkan semula Kota Tinggi selepas banjir dan seterusnya menarik pelancong,seperti mengecat semula bangunan-bangunan disekitar Bandar,mengindahkan semula jalan disepanjang sungai Johor dan mendalamkan lagi muara sungai tersebut dan sebagaiya.

3. 100% respondan kami juga telah bersetuju bahawa tindakan pantas kerajaan serta badan-badan lain dalam membangunkan semula Kota Tinggi terutamanya membaiki semula jalan-jalan yang terus rosak membantu mereka dalm membaiki semula kehidupan mereka kerana dapat terus berhubung dengan dunia luar.

No comments: